måndag 5 maj 2014

Trasmattans nya fransar!

Nu visar jag en liten, liten del av mina kära skatter. Fars gamla sommarmattor. De är så vackra, enligt mig. De är inte så gamla som jag trodde till först, de lär vara vävda i början av 70-talet, i Kyrkslätt, av den enda dam som kunde väva rosengångs-mönstret. Jag har fem st olika i lager och de varvar jag med lite här och där i vårt hus. Två stycken långa rackare, som är likadana, har jag bredvid varandra i vardagsrummet på sommaren. I år så har jag till och med tråcklat ihop dem med lin garn, så att de inte åker ifrån varandra hela tiden. Och en annan sak som fascinerar mig är att ränderna passar nästan perfekt ihop!





Rosengång. Det är ett vackert mönster i sin enkelhet. 

Men tidens tand har nött på mina mattor, och fransarna har gjort sitt, 
och även ränningen i nedre kanten var mycket sliten.

Då kan man göra på tre sätt:

1. Leva med det.
2. Kanta med kantband.
3. Knyta nya fransar.


 Jag valde nummer tre.

 Då klipper man helt kallt av de resterande knutarna, och drar upp tills mönstret passar, längden på fransarna är bra, eller längden på hela mattan är bra!

 Det är även ett utmärkt sätt att korta av trasmattor på!



Och sedan knyter man nya fransar!
 Lite pill, men sedan håller det, ja, vild gissning, 20 - 30 år igen!


Kan man kalla det här ett husmorstips?

Nu har jag två i vardagsrummet och en i sovrummet. Nu kan sommaren komma!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar