tisdag 21 augusti 2012

Tänkvärt!

Jag har de två senaste kvällarna läst Mark Levengoods bok, Sucka mitt hjärta, men brist dock inte. Det finns bara ett ord att beskriva den med; fantastisk! Jag bara älskar den! Men det som berörde mig mycket i den är det här stycket;

"Någon klok människa har nån gång sagt att förmågan till en åsikt är det som skiljer en människa från en möbel. Nej, det är ingen klok människa som sagt det, det är bara jag, men det låter bättre om man tar en klok människa som ursäkt. Men sant är det i alla fall. Låter man andra trampa på en, så är man en matta. Låter man andra köra på en, så är man en väg, Låter man många köra på en, så är man i och för sig en motorväg, och det är ju flott, men inte riktigt värdigt.
En vuxen människa måste våga stå för sin åsikt till och med de gånger hela världen tycker annorlunda."

Det är en fantastisk blandning av visdom, humor och ett språkbruk som är så levande, att min bok- .)och text älskande själ bara hoppar av glädje, samtidigt som allvaret slår igenom. I just love it! ( Och jag kommer att läsa den igen, och köpa den, eftersom det här exemplaret är lånat från biblo...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar