tisdag 23 april 2013

Mo Yan, P.D. James, Reginald Hill och John Irving.

Vad har Mo Yan, P.D. James, Reginald Hill och John Irving gemensamt, kan man ju undra. I det här fallet fick de dela samma väska hem från biblioteket. Min väska. Och ja, jag är en läslus. En gigantisk läslus.

Finns det inte något annat att läsa, så kan man ju läsa på mjölkpaketet, skyltar, reklam för tredje gången, dagens tidning en fjärde gång osv. Ja hur blev det nu med mina tegelstens tunga vänner. Som vanligt en blandning av glädje och lätt besvikelse. Nobelprisförfattaren, med boken "Det röda fältet" var inte i min stil, nog kan jag läsa om elände, men nån måtta måste det vara och jag gav upp efter 30 sidor. 

P.D. James, "Ett expertvittnes död", är tyvärr en lite äldre bok, men läsvärd. Men vill man ha en underbar läsupplevelse, så skall man ta sig ann hennes nyaste böcker!

Reginald Hill, är en pärla, men det hänger en del på översättaren, men i "Döden löser alla problem" så är han suverän! Jag konstaterade när jag kom hem att jag redan läst den en gång, men en gång är ju ingen gång...? Så jag plöjde igenom den igen, sakta men säkert.

John Irving. Hans böcker varierar, i mitt tycke, ganska mycket, vissa är fantastiska, andra mindre fantastiska. Får se hur "I en människa" klarar sig. Jag började på igår kväll, och hittills så är stilen bekant, det skall bli intressant att se om han håller måttet, och jag får sena kvällar!

Vi har även en annan liten läslus i vårt hus, eller snarare en läsapa. Han var så ful, att han bara måste få följa med hem i somras när syster E och jag var till Borgå! 



Det är en viss liten herreman i vårt hus, som tror att han inte behöver glasögon, så han skuffar upp dem hela tiden... Så min lilla, fula apa, har fått skavsår i pannan...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar