onsdag 22 januari 2014

Försök till ordning...

Leksaker. I massor. Gärna stora bilar. Det är största delen av min inredning i vardagsrummet. För det mesta försöker jag ha selektiv syn, och inte se eländet. Och tänka att alla har rätt att bo och leva här. Att det skall synas. Vem vill nu bo i ett museum? Perfekt ordning, dammfritt... Har man för städat, så kan man ju utveckla allergier, och vem vill nu ha det?

Frågar man lill-chefen om han har städat och ordning, så får man ett tandglest leende och ett jakande svar! Och delvist har han rätt, för i HANS rum råder ordning och reda! Hur är det möjligt tänker folk, vilket duktigt barn! Förklaringen till det är att han inte leker i sitt rum utan i nedre våningen, i vardagsrummet först och främst. Och där råder mer eller mindre kaos....


Jag har försökt med korgar, med och utan lock. Utan lock funkar bäst, men vill svämma över.... och allt syns. Med lock, nja, ingen orkar lyfta på locket för att sätt dit grejerna utan radar det ovanpå locket. Allt syns fortsättningsvis. Kappsäck, gammal, tjusig, vuxen smak utanpå, barn grejs innuti, men för liten... till sist gick inte locket fast...

Då fick jag nästa snillebixt! Skåp med dörrar! JA! Måste funka! Och har funkat i tre dagar! Fråga inte om en månad....

Nå jag har läst inredningstidningar hela julhelgen, och fått inspiration, och en morgon så slog det mig att ett liten skåp eller byrå under tv;n så blir det bästa! Med en låda, dit jag kan gömma dvd spelaren och filmer, och skåpdörrar el dyl under åt alla små, viktiga prylar som finns i hundratal!

Vi for på jakt. Första alternativet vid Åldningsvännerna hade bra pris, skräpkvalitet, men priset uppeväger ju sådana småsaker... Andra alternativet fanns vid Realisointikeskus, trämöbel, kanske lite för hög, men sånt kan man ju bortse från när det är "äkta" vara, men priset sved... Eftersom vi inte tänkte ens överväga kedjor som Sotka eller Jysk, av olika orsaker, så fanns det inte fler ställen att fara till... Det här är ju Jeppis, inte att förglömma. Så vi tog bilder med telefonen, hur gjorde man förr? Och visade åt min livskamrat, som förfasade sig i vanlig ordning. Han kom även med med frågor som, varför inte något nytt? Varför något som måste målas i en viss nyans? Varför nu? Och andra liknande frågor.

Nå, jag är ju en ordningsam kvinna, så jag sov på saken en vecka, bestämde för att köra super budget alternativet, och satsa lite mera på nya handtag och sånt. Men helhetspriset skulle vara förmånligt. 


Hann inte ta en bild före jag börjat på, men.... 

Härlig 80-tals design, 
krusidulliga handtag, 
spånskiva,
10 euro.

(Min man slet sitt hår...)


Jag gjorde en jämförelse med krusidulligt orginal och nyinköpta enkla knoppar.
Knopparna vann med hästlängder!


Jag hade sett svartmålat gammalt bord i en inredningstidning, och föll som en fura!
Vill ha svart!
Inte svart, svart, utan matt, mörk, mörk, mörk, fem före svart.

Tikkurila, har kommit ut med en ny Helmi, vattenbaserad möbelfärg som är helmatt!
Min nya favorit!
Målade i nyans Y497 med namnet Toro.

Visst blev det ganska tjusigt? :) Ett lyft från 80-talet!


Projekt reda upp påbörjades!
Alla med!


Och ännu idag, tre dagar senare, så råder det ordning under vår tv.
Med två hyfsat stora korgar i skåpen, så sväljer denna tjusiga byrå en hel del grejer!
Igår testades den och korg nr 1 lyftes ut, lektes med ett och annat,
och sen skuffade jag in korgen och stängde dörren innan jag gick och lade mig!

Najs!

Får se hur länge det funkar.... Hoppas att nyhetens behag håller i sig länge, länge ännu!

 PS, bilarna har inte ännu hittat ett nytt "garage", de ryms inte in i skåpet, men vi söker ny plats för dem som bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar