onsdag 8 december 2010

Konsten att lyssna, konsten att skriva.

Nu har jag fått årets upplevelse. Jag har köpt en bok. Det i sig är inget konstigt, eftersom jag är en bokmal, en stor en till och med, men det intressanta i sig är, hur lyrisk jag blev av den. Det tog en stund, men när värdet på boken, innehållet i boken, sjönk in så blev jag stum av beundran.
Boken heter: KVINNOR OCH KAKOR LÄNGS KYRO ÄLV, och är skriven av Maria Österåker, och fotografierna är tagna av Patricia Rodas.
Denna bok handlar om de "tanter" som bott största delen av sina liv längs Kyro älv, samt deras godaste recept, vilken ju också titeln avslöjar. Goda kakrecept är aldrig fel, men det som jag vill lyfta fram är ju inte bara tanternas visdoms ord och livserfarenhet, utan författarens skicklighet att lyssna på sina tanter,varav en faktiskt är min faster, och kunna plocka ut guldkornen ur deras livsberättelser. Samt att kunna skriva ner så mycket "liv" i så få rader. Det, mina vänner, det är en konst art som är få förunnat!
Denna bok bara svämmar över med livskunskap och humor, som sagt jag härstammar ju även själv delvis därifrån, och vet ju att det är riviga kvinns längs den älven, men att få utplockat det bästa ur dem, och att kunna få ta fram boken, och kunna njuta av dem när jag vill, det fyller mig med glädje och tacksamhet.
Boken kommer att kunna köpas på JUL PÅ SÖDERMALM på lördag av författaren, och jag rekomenderar att ni köper den, och bara njuter av tanter som är kungar bakom ratten, tycker att det är viktigare att umgås än att städa, samt en 91 årig dam som tycker att det är kul att ha bredband och kunna meila sina barnbarn. Och så mycket, mycket mer!

1 kommentar: