måndag 14 november 2011

En sekund av julfrid.

Vet ni, att det är mindre än sex veckor till jul? Nu menar jag inte att vara dum, och ge er ångest, utan konstaterar fakta. Fakta är att jag tänker jobba fem veckor till i år, och sen tackar jag för mig, och återkommer nästa år. Nästa år. Det är sju veckor dit. Om det är nån tröst, så ger jag mig själv ångest.... och det var inte heller meningen...


Det jag skulle skriva, var att jag har fått en släng julkänsla, julfrid, rent av. Jag är sent ute i år, jag brukar få det i oktober, men hösten har väl varit så lång, så allt kommer lite senare än vanligt i år. Nu menar jag inte att jag går omkring och nynnar julsånger och är salig, från oktober, utan det är en liten, liten stund, av total julfrid och ro. Några sekunder. Och det är en fantastisk känsla. Kort, men så intensiv att man njuter hela dagen. Och det händer inte många gånger, men det räcker.


Julen är ju inte, för mig som för andra, eftersom jag jobbar med julprodukter ungefär halva året. Men den riktiga julen är trevlig, men tyvärr brukar jag vara för trött för att orka ta ut de personliga svängarna. Men då har jag mina speciella jul-sekunder, och de är bara för mig.


Min systerdotter L, frågade faktiskt av mig för en tid sen, hur vi skall fira julen i år. Jag svarade: hemma, jag skall ha fyllda ägg, många, och ett glas vin till dem, och min kära sambo skall ha en julskinka, som han vill steka efter alla konstens regler. Och jag tänker köpa honom en upptinad variant i år. Och resten improviserar vi.

Det där med upptinad, är en lång historia, men bara så ni vet, så tinar inte en 3,5 kg skinka upp över en natt i kylskåpet.... Och det behövs en hel del milt våld att få i den stektermometern, men det tar vi en annan gång.


Summa sumarum, det går fort i år igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar