måndag 12 november 2012

Lill-chefen på jobb!

Denna dag började med stenhårda förhandlingar klockan halv åtta imorse. Lill-chefen konstaterade att han vill vara ledig idag, när det är en grön dag. Ok så långt, men vad är en grön dag? Jo det är en dag som är grön i Bolibompa-almanackan. Ok. Jag protesterade halvhjärtat, medan jag tänkte att jag skall ju ändå på en turné till olika ställen i nejden, både hämta och föra produkter, men självisk som man ju är ibland, så hade jag tänkt genomföra det ensam, snabbt och enkelt.

Men alla har vi ju våra svaga punkter, och min är min lill-chef. Så sagt och gjort, vi ringde dagis och meddelade att lill-chefen tar ut en pekkasdag, och återkommer imorgon. Samt för ovanlighetens skull på fredag, eftersom jobbet kallar, och meikäläinen är i Tammerfors hela helgen!

Och vi hade en trevlig dag, och fick (köpte) god lunch, och en stolt liten lill-chef konstaterade efter sista kundbesöket, "att jag har inte gnällt en enda gång medan vi jobbade!". 

Det är köpmans början i denna grabb. I lördags så hade ju vi butiken öppen, och damer kom och gick hela dagen lång. Lill-chefen var med och bar saft, och kokade kaffe, sålde band och kransar, tog betalt och gav tillbaka växel. Sen så plockade han fram bjällror och grisar som kommit med posten, åt pepparkakor och drack saft tills han tröttnade, och meddelade att nu går jag in till pappa. Bra så. Det skall vara roligt på jobbet, när man är fyra år. Och när man tröttnar, så avslutar men dagen.

Men det är roligt att se intresset, och jag hoppas att det håller i sig, för det skadar inte att få vara med på jobbet och se hur det går till, och hur vi får bröd på bordet. Men det skall vara frivilligt och roligt.

Men vi har en bra början här! Men imorgon är det dagis som gäller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar