lördag 3 augusti 2013

Höstkänsla, sommar rosor och julgrisar.

Min höst börjar alltid på måndagen efter Jakobsdagar. Så tycks även naturens höst göra, eftersom vår gräsmatta ställvis var fläckig av gula björklöv. Lill-chefen blev till sig och hämtade krattan, och började kratta för fullt, suckade och sa; att jag hinner inte kratta allt det här idag!!! :)

Vi har just nu som daglig rutin att vara på svampjakt, och sprätta bort flugsvampar från vår gräsmatta, och både tvåbenta små, och fyrbenta små tycker att det är kul. Och jag fylls av både glädje, för hösten är min favoritårstid, och vemod, för sommaren var ju allt för kort. 

Varje sommar kommer ju med en lång önskelista på vad jag skulle vilja hinna med, göra, uppleva. Och varje höst, så får jag inse att inte i år heller hann jag.... Men jag fick en filosofisk stund denna sommar, som jag hoppas att kommer att göra mitt liv en aning mer genomtänkt.

En dag så fick jag en stund för mig själv, satt i soffan och lyssnade på musik, och frågan som kom till mig var; hur vill jag leva mitt liv? Det svaret kommer ju inte i en handvändning precis, men jag tror att om man  har den frågan i bakhuvudet, och tar fram den nu och då, och rannsakar sig själv en stund, så kan man gallra bort mycket onödig stress. Min första "uppgift" åt mig själv är att börja skilja på arbete och fritid. Därför så har jag legat mycket lågt med all dator användning en tid. Visst är jag fast i tankarna på vad jag borde göra, men jag öppnar inte datorn, utan skriver jobbet på en lista över vad jag skall ta itu med när jag börjar jobba igen. Sen när jag har arbetstid, och får sitta i lugn och ro ensam (!), så kommer allt att gå mycket fortare att göra. 

På måndag börjar vår vardag igen. Och det skall bli skönt med rutiner. Då får jag egen lugn arbetstid, och sen så har lill-chefen och jag fritid tillsammans. Sen får man börja laga höstigare mat, potatismos, grytor och lådor, strunta i grillen, och här och nu mat. Visst är det skönt med" här och nu" liv, men jag gillar nästan rutiner mera. 

Höst, ja. Det betyder julkollektion. Litet smakprov kan jag bjuda på, mina grisar har fått äta upp sig lite i år, och de har lagt på hullet helt bra!



De kommer även att få sällskap av Lisa och lilla Lasse!

De är gjorda med mycket gamla formar från en antik affär, 
och har en knagglig charm om jag hoppas att mina kunder gillar....
Lisa och lilla Lasse är unika!
Precis som alla vi andra!




Men för att balansera upp det här, så kan jag bjuda på Fröken Rosengrens rosor.
Då de var som vackrast,
strax före de slog ut. 



Nu skall jag gå ut och vänta på den utlovade sommarvärmen!
Ha en trevlig helg!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar