torsdag 15 augusti 2013

Inspiration, tur och glädje!

Inspiration, tur och glädje, är tre av orden för gårdagen. I sakta mak tar produktkatalogen form, bilderna blir hyfsade, lite arbete av vettigt slag blir gjort. Det på arbetsfronten. I vardagslivet här på Rosengrensbacken gällde ordet tur. 

Jag hade sett på Jakobs dagar, på måndagens storloppis, vid Åldringsvännernas plats, en superfin lampskärm. Så vackert klockformad, att den tog andan ur mig. Anskrämligt ful i gulgrön sammet och hängande dekorationsband, men enligt mig fullkomlig i sin form. Kollade priset, ja, överkomligt, men nej, inget köp före jag vet, 1 var den skall vara, 2 hur få den snygg. Jag har ju kontroll över min tillvaro....(ibland)

Men den lämnade mig ingen ro. Jag har tänkt på den klockformade skärmen var och varannan dag sen dess. Och nu den här veckan så tog jag lite bok paus, och läser gamla och nya inredningstidningar istället, och i förrgår så kom svaret på fråga 2. Tror jag. Och i går så hade de öppet på kvällen, och jag tänkte att jag måste kolla om den finns kvar. Förberedde mig mentalt på att den inte finns kvar, men hoppet var större än tvivlet.

Och där var den!



Så rund och fin! Men tyvärr fastskruvad på en inte så fin lampfot....

Vi körde stenhårda förhandlingar, pausade, och tittade på gjutjärnsstekpannor emellan, för att återgå till skärmen. Och till sist kom vi överens om att ingen fot, och hyggligt pris! Lyckan var gjord! Glädjen var stor! Min livskamrat förskräckt! Och lill-chefen trodde att den var en gigantisk hatt, och undrade vem som skall ha den?

Och nu, är det bara resten kvar. Att skala den, måla den, och klä om den. Det borde ju gå i ett nafs?

Ja, fråga 1, var, i sovrummet skall den få hänga!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar