onsdag 7 augusti 2013

Sommar på terassen!

Den här sommaren så har vi varit mycket på vår terass. Och det är lite ovanligt för oss, av olika orsaker. En orsak har varit för att den har varit ganska mycket ful. En annan att det inte funnits sköna möbler på den, vem vill nu sitta på en obekväm stol på en ful terass? Jag har kallat den för en busshållplats, och en plattform, och den har inte sagt något, bara sett ännu sunkigare ut.

Nu i vintras så tänkte jag att sjutton också, det måste gå att få ordning på eländet. Och jag drömde om soffor och bord i svart, mycket kuddar och ett stort parasoll. Vi har nog haft ett parasoll, ett litet skruttigt ett, och det har inte direkt gjort saken bättre. Kanske inte sämre heller, men i alla fall.

Nog hittar man minsann soffor för terasser idag, men jag ville inte betala mig sjuk, så då fick jag gnugga de små grå en stund (eller två). Och en dag så råkade jag se på Facebook en soffa av lastpallar, en riktig en med ryggstöd och armstöd och allt där till. Jag blev eld och lågor, min man blev inte det. 

Sen gick det en stund och jag tappade bort bilden och förtvivlan slog till. Och min bättre hälft påstod att alla lastpallar var slut....?!?! Men jag använde kvinnans list och frågade av svåger H om han har några, och jo, det fanns hur många som helst! Och då dök det upp en. För min livskamrat påstod att man kommer långt med en.... Motsträvig manlig logik, antar jag.

Nå, jag konsulterade färgkartor, och färgaffären, kom hem med lite burkar, och började måla.


Ingen skönhet eller hur?
Busshållplatsen bara står och väntar på två strykningar med nyansen Karhu!


 Vissa möbler fick en andra chans, och jag svingade penseln glatt en solig vårdag!


 Ett lyft!
En andra chans.
Ett nytt liv?


Ett trött bord.


Jag målade tills färgen tog slut...


 Sen operation övertalning... Vissa mer på hugget än andra!
Men vad gör man inte för maten...?


 Man behöver ju inte ha veti (förstånd) när man har tur, eller hur, 
och jag hittade vid Jysk förmånliga dynor till stolar med hög rygg,
 råkar ju ha två sådana,
 och sen passar de dynorna precis på en lastpall!!!!



Leca stenar fanns under huset, sitthöjden blev perfekt! 
Blommorna frodas och de valde färgen på kuddarna!
 Och ett parasoll på super rea!



Man skall ju smida medan järnet är varmt, och då skall det gå relativt fort, så konstruktionen på sofforna blev enklare än jag tänkt från början. 
Och ja, min livskamrat hade delvist rätt, och en lastpall räckte till en soffa!


Två lecastenar, en finnpall i två delar, några bortsprättade klossar, liten lutning,
 och två dynor, lite prydnadskuddar,
och simsala bim,  en super bekväm soffa för 12,50 euro!

Att det blev den här färgsättningen, när planen hade varit rosa, vitt och grått, så avgjordes av slumpen. Men jag är lika glad för det! :) Kanske jag byter färger nästa år! Till rosa, vitt och grått..?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar