torsdag 9 oktober 2014

Snabbtitt på snabbvisit i Paris!

Min ena syster kom på en sådan idé att hon/de skulle gifta sig i Paris, av alla ställen.
Så då fick vi ta en weekendtur till Paris, hela gänget.
Och det var ett helt företag det, eftersom vi är hemmakatter, och icke resvana direkt, med två barn, ett självgående (tack och lov) och ett icke självgående (tack och lov).
Men vi klarade det, kanske inte galant direkt, men med lite ära i behåll.

Samt ganska mycket rikare på intryck.
Och guldiga vyer, och statyer. Och rum.
Och roliga namn på rum.
Och kan skryta med att ha sett Eiffeltornet live!



Vårt rum hade utsikt över opera huset.


Jag och min barnsliga humor tyckte att dessa skyltar var fantastiska!
Vestiaire - Cloakroom.
Och det rummet var inrett med fantastiska tapeter, glänsande marmor (?) bänkar, guldglänsande kranar och det ena finare än det andra. 
Kändes inte så rätt... men var lite kul!


Hann lite, lite se lite, lite av några gator och butiker, här sålde de de finaste städredskap, jag var faktiskt rätt frestad att köpa en dammvippa med äkta fjädrar, men kunde hålla mig.
Just och just.


Fantastiska hus, och jag gillar franska balkonger.
Tänkte även en hel del på boken "Huset du älskade" när jag tittade runt mig.
Den är läsvärd, och handlar just om Paris, hus och kärlek på 1800-talet.


Shopping för andra...


Shopping för oss.. :)


Sten och guld. En kontrast som de tycks gilla mycket.


?


Urban trädgård? Minns att jag sett något liknande i en tidning.


Promenad-målet!


Horribla köer, så vi tänkte inte ens tanken på att fara upp, men satt en stund under det!


Räddaren i nöden: korvkiosk!

Sen tog vi taxi tillbaka. Förmånligt, och enkelt. Och storebror blev lyckligare än lycklig, för han påstod att han aldrig åkt taxi förr.
Det är detaljerna som gör det! Inte de stora sakerna! Obs!

Sen hade vi ett par timmar på oss att göra oss färdiga, och storebror bubblade i badkaret och lillebror tog en siesta, mor och far putsade upp sig så gott det gick, och festfina så trappade vi ner och närvarade vid en vacker vigselceremoni i en mycket, mycket vacker spegelsal från 1850 talet. 
Rummet tog till och med andan ur min man.


Bröllopsfesten pågick länge, med mycket mat.. och mycket trevligt sällskap.
Men nog var det skönt att sparka av sig finskorna och krypa till kojs där efter midnatt.
Och nog är det skönt att vara hemma!

Borta bra, men hemma bäst!

(Funderar på att laga en ny wc-skylt åt mig.... hi hi, lite parisiskt så där... )




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar