lördag 13 mars 2010

Hittade för en tid sen en ny pepparkaksform som är som ett avlångt hjärta. Jag har en tid funderat på mina lyckor och tänkt att något nytt borde få hända med dem. Nu provar jag mig fram med min nya form, och har på gång prototyper till både lyckor och tvålkoppar. Jag säljer ju även Solas handgjorda och ekologiska tvålar, som kanske en del vet redan, och tvålkoppar är ju svåra att få tag på. Jag har ju haft en modell, men inte utvecklat den färdigt av många orsaker, bl a tidsbrist. Nu är jag lite på gång igen med dem, men vi får se hur det går.... Men Sola är på gång och där händer det (enligt mig) intressanta saker.

Sola-tvålarna görs av en kvinna som bor i finska Karelen, i byn Sola i Polvijärvi. Hon har en underbar personlighet, som avspeglar sig i hennes tvålkok. Hon är uppvuxen i Amerika, men har sina rötter i Karelen. Med naturliga råvaror, kalevala influenser och med en stor portion humor, bjuder hon på sig själv och den urfinska folksjälen. Hennes senaste kundbrev var intressant av två orsaker, hon har blivit honungs-frälst, och visade mig att även andra kommer på nya tankar och blir "enspåriga" till lust och leda, och det gjorde mig varm om hjärtat. Jag är inte ensam om det fenomenet heller! Vad skönt!

Tillbaka till honung. Hon har börjat med egen biodling och skall utveckla nya honungsprodukter för bastubad och hudvård. Och beskrivningen på hennes honungstvålar lät minst sagt riktigt smaskiga! Och hon har börjat laga tvål med snöre i, att hänga upp, och det låter som en bra idé till bastun och duschen. Då hänger den där lättåtkomlig och torkar bra efter användning. Jag har själv först nu i vinter på heltid använda hennes tvålar, eftersom jag fick så torr hud och torra händer att det tänkte bli till eksem, och efter en vecka med endast sola-tvålar i duschen och vid handfatet så märkte jag en enorm skillnad. De fungerar precis som hon lovar!

På bilden är den svarta tvålen en tjärtvål, och i påsen finns det en öltvål, kokt på mellanöl.

1 kommentar:

  1. Jag har också bestämt mig för att helt skippa duschtvål och endast tvätta mig med fast tvål. Det borde väl vara miljövänligt på alla tänkbara sätt. Kanske jag borde pröva på tvålarna. Låter spännande!

    SvaraRadera