tisdag 27 april 2010

Nu börjar det sakta hända igen!

Nåja, nu är jag på gång igen. Ingen rivstart, men det händer lite här och där. Det bästa med att bränna keramik är ju att det händer ute i torpet, och jag behöver inte göra ett dugg! Och jag försöker få det på nattström ännu till, så det händer medan jag sover till och med! Vad kan vara bättre än det?
Bilden ger inte rätt bild av det hela, för det är sammanlagt tre ordentliga lager i ugnen i natt. I den första bränningen, skröjbränningen, kan man rada flera ovanpå varandra och i tjocka lager. Det är i glasyrbränningen som man måste vara försiktig, så att produkterna inte tar i varann, för då smälter se ihop. Så nattens skröj blir till ca 2,5 glasyr ugnar.
Under dagens snöfall, när jag satt i torpet och jobbade, så började jag lite planera julen... Nu tänker alla: och nu for det sista lilla förstånd, som den stackars männskan har.... Men nej, man skall alltid vara en säsong på förhand, om man skall ha en chans att hinna med. Dagens saldo för julen, var en bokning av plats på Köpmannamässan, som kommer att vara i Tellushallen i november. Har just fått på mail en karta, så jag vet att jag fick en bra plats till och med! Men nu återgår jag till sommaren och skall börja planera Jakobsdagar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar