onsdag 13 mars 2013

Att vara snäll mot sig själv.

Jag har en kompis som en gång här före julen sa: Varför kan man inte vara lite snäll mot sig själv? Och den frågan har lämnat att snurra hos mig ända sedan dess. 

Som företagare är man ju 24/7 på jobb. Som småföretagare, och speciellt ensamföretagare är man ju 24/8 på  jobb ibland, eftersom man är ju allt mellan VD och städare, man är ju inköpare, försäljare, tillverkare, packare, utställare, designer, fotograf, marknadsföringsansvarig, och bildredigerare. Och allt annat som jag inte nu kommer på på rak arm. Dessutom skall man ju lotsa sin familj genom vardagen. 

Men vi knegar på, och de bra dagarna så säger vi glatt att det är en underbar utmaning! Och de sämre dagarna så säger vi ganska lite, men jobbar på. Missförstå mig rätt,  jag klagar inte, jag bara konstaterar fakta. Det vi gör är inte arbete, det är en livsstil. Och vi har fördelar som man inte har på ett "vanligt" jobb. För där får man inte sitta vid en sprakande kakelugn och packa vackra saker, medan man dricker en kopp med te. Men det får jag. Och ytterst sällan får man sitta på terassen en solig eftermiddag på våren/sommaren och dekorera kransar, men det får jag. Till exempel.

Men nu, snart ett halvt år senare så tänkte jag prova på att vara snäll med mig själv. Att inte driva sig till maxprestation varje dag. Att kunna sätta sig ner och säga: Jag har ledigt. Jag gör inget arbete idag. Jag tillåter mig att ta mig tid för att göra något för mig själv. Och pudelns kärna i detta är just orden FÖR MIG SJÄLV. Inte för familjen, inte för man och eller barn. De gör man nog saker för i alla fall så att det räcker.


Nå, nu har jag testat två gånger. Första gången så tog jag en tupplur. Gudomligt skönt. Jag var som en ny människa på kvällen, och sov som ett barn på natten. 

Andra gången så fixade jag och trixade här hemma för mig själv, redde upp lite problemhörn, bytte ut lite blommor, torkade lite (läs mycket) damm, och njöt av vårt vackra hem som kom fram under alla fingermärken på glasdörrar och andra ytor. Jag målade en stol som väntat på ny färg sedan hösten, och har fått en bra början på ett specialprojekt som skall komma på väggen i vårt sovrum. Och njöt. Och lyssnade på musik. Och min familj tog det bra, de nojsade på med sitt, och jag med mitt. 

Jag brukar ju säga att är mamma nöjd är alla nöjda, och det är sant!

Så då är frågan: Varför är man inte lite snäll mot sig själv? För det är ju det som skall göra att vi orkar med allt och alla andra.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar