onsdag 21 januari 2015

Stickat och virkat. Helt enkelt.

Helt enkelt så är det så att jag använder min "fritid" eller är det "jobbtid" (?) till att testa olika material. Olika material som jag inom mycket (huu) snar framtid kommer att bli ägare till. Jag kan erkänna helt öppet att det är spännande, mycket spännande, att ta över att annat företag, och ännu ett företag som funnits i 57 år, och haft samma ägare i 55 år. I en så liten stad som Jakobstad är ännu till. Jag kan bara ödmjukt säga att... ja... det är spännande. Men också mycket, mycket roligt! 
 
Jag är ju en relativt van försäljare av material, så den biten är jag ju trygg i, men garn har jag ju inte sålt tidigare, inte heller vävmaterial, trots att jag själv använt mig av de ibland. Därför vill jag bekanta mig personligen med alla olika som finns i Marks dignande hyllor, och det är också, helt enkelt, enda sättet att kunna veta vad jag säljer. Nu kan jag redan säga att det garnet är så att använda, medan det där är lite annorlunda, men kanske då har en annan fördel, eller materialsammansättning, typ. Det här är tråkiga funderingar, jag vet, min man somnar skönt alltid när jag pratar garner med honom, men det är vad som just nu rör sig i min skalle, och det måste få komma ut! Det här är en sorts yrkesskada... men så länge man trivs så... ;) 
 
Jag fick det rådet av Marianne vid butiken att gör något vettigt, och inte bara provlappar. Så jag har försökt följa det rådet, för hon är klok, hon. Resultatet är nu att mina barn har några olika, roliga, mössor som de av olika orsaker inte vill använda. HM s mössa är bättre, konstaterade storebror. Nå ja har de som modeller istället. Nu kommer jag att bjuda på tre:
 

100 % ylle, mjuk och skön enligt mig, stickig enligt andra. 
Borde fodras, men jag har inte kommit till skott ännu.
Härligt garn, Natur Uld.


 Svarta Fårets raggsocksgarn, stickig, men fodrad med fleece.
Glasögonen är virkade med reflexgarn.

 
Virkad med Svarta Fårets Tilda garn.
Underbart garn att virka med, lär vara skönt att sticka med också.

Nu är nästa projekt mönsterstickning med ullgarn, får se hur det blir!

Ha en skön dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar