tisdag 13 januari 2015

Tovade vantar, i parti och minut. (Nästan)

När jag först tog kontakt med Marks, angående Caritas annons, så frågade de om jag stickat tovade vantar. Nej, sa jag tvekande, och då sa de att det bara måste du göra! Sagt och gjort, jag provade. Och det är så kul! Snabbt, enkelt och framför allt "förlåtande". Tovningen (som görs i tvättmaskinen tillsammans med annan tvätt) slätar ut de mesta och flesta grodor som uppstår under stickningen. 

Sen finns det ju inga gränser för hur mycket eller hur lite du fortsätter med dem, eller enfärgat, flerfärgat, egen randning, färdigt randat garn, stilrent, roligt, you name ti.


 Mina första! Stickade storlek L, och de är lite för stora, trots tovning/tvättning två gånger, men ändå härliga att använda. Provade att dekorera med några knappar och enkla broderistygn, och konstaterade att det går bra med lite också.


Nummer två, är gjorda av restgarn, jag hittade en liten härva gult, och bara kände att "jaaa sticka gult"! Passade på att även studera om man kan blanda olika färger, om de tovar ihop sig jämt, och jovisst går det!

Sen såg jag ugglor och blommor, som rätt på de här, och de är mina nya favoriter, trots att första tanken var att de skulle bli en present. Och visst blev de en sorts present, av mig till mig! Det händer väl sällan, kom jag på!


Nummer tre, är tvåfärgade, och jag har "randat" med en zick zack övergång, det funkade fint det med!  Vinter och snö = sant, så då blev set snöflinge dekoration! 

(De i metall, finns ju i webshoppen, som 5-pack.)

De här är stickade i norskt garn, Fritidsgarn garn Sandnes garn. Tänk vilken tur! De "råkar" ha en härlig hylla med många färger vid Marks garnaffär i Jakobstad!
Vem hade kunnat gissa det? ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar