fredag 21 februari 2014

Med blotta förskräckelsen...

... kom vi undan denna gång! Vår fyrfota inneboare började röra sig konstigt en kväll, ena bakbenet hängde inte riktig med. Hade problem att hoppa upp i soffan och ville bara ligga nära nära. Kl fyra på natten vaknade jag att han jamade bakom sovrumsdörren, och mina värsta farhågor besannades, för där satt en olycklig liten katt som nästan inte kunde gå! Alla som har ett kärt djur kan ju förstå att mors hjärta brast.

Det slängde den lilla kroppen hit och dit, han tänkte ramla ner för trappan, och satt gungade medan han såg på mig med sina stora ögon. Vad gör man då mitt i natten? Åt en människa kan du ringa efter ambulans, men jag tror inte att de hämtar en katt....

Han fick komma i vår säng, där låg han och kurrade och kände sig trygg. Jag googlade "katt med vingliga bakben" och dyl, och det var inte glad läsning. Jag grät över katten och inte minst lill-chefen, ifall det skulle vara så illa att det blir sista resan. 

Jag började jaga veterinär kl åtta, och kl nio svarade vår standard veterinär i telefon, och vi fick tid till kl elva. Det var långa timmar, men katten blev inte sämre i alla fall.

Veterinären klämde och kände överallt och avfärdade mina funderingar om infektioner, vingelsjukan och annat hemskt, inga brutna ben, muskler ok, ryggrad ok, men rött öga, som inte var inflammerat, utan hade en blödning. Kisse vår hade börjat få starkare ben igen, så han sa att det är ingen stor fara, när han inte blir sämre. Utan gav diagnosen hjärnskakning!
 
Katt med hjärnskakning!
Kisse vår har troligtvis fallit och slagit skallen nära ögat, och fått hjärnskakning och en blödning vid ögat! Så efter att ha fått lite ögondroppar och en maskmedicin som färdkost, 28 euro, och en klapp på axeln så for vi hem igen!

Gissa om meikäläinen var lättad! Jag som hade förberett mig på det värsta, inte sovit sen kl fyra, och hysterisk av oro, körde hem med en katt, som var lika glad!

Idag är han som vanligt, och hela familjen är fylld av tacksamhet! För vi behöver vår lilla filur, han håller oss allert, med sina upptåg och dumheter! Och lill-chefen som dyrkar marken han går på!

Vi skall ha en skön helg, hoppas att du har det också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar