måndag 31 mars 2014

Det kliar i fingarna...

... men väder, almanacka, tidtabeller och kroppen lägger emot. Jag skulle vilja göra så mycket, och kan inte göra nästan någonting, pga de fyra orsaker jag just nämnde. Jag skulle vilja vårstäda mitt hus innan bebben i runda magen kommer ut, men vi kommer att byta fönster om två veckor, så det är ju onödigt att göra något alls just nu åt det. Och magen vill inte heller, men JAG vill. Vårstäda ute, nå jag krattade ganska bra mellan jul och nyår, så det ser hyfsat ut där ute, men vill börja vårbruka. Icke sa Nicke, vi är ju bara i mars (väder och almanackan) och magen vill inte heller böja sig ödmjukt mot marken heller.

Men jag läser gamla trädgårdstidningar, och inredningstidningar, och DRÖMMER! Om vacker inredning, om prunkande rabatter, stensatta gångar, mångfald och VÄXTHUS! Ett litet ett, passligt till två tomater och en gurka! Och av gamla fönster.... Jag kommer att spara innerbågarna från våra gamla fönster, och av dem så skall jag, när alla fyra element, väder, almanacka, tidtabell och kropp är i balans, göra ett mamma-hemma bygge av! (Behöver jag säga att min man sliter sitt hår...)

Jag fantiserar, googlar, funderar och planerar. Och visst är det halva jobbet? Och enkelt för kroppen, oberoende av väder. Och njuter. Och längtar.

Jag hittade lite fjolårs bilder från en vintertrött trädgård i datorn, dem tänkte jag bjuda på, för när det ser ut så här, så vet man att man har det bästa framför sig!



Odlingslådorna väntar på lite kärlek och värme. Jag har en för blommor, tre för grönsaker, för jag anser att barn (i detta fall mitt) behöver få vara med och se hur mat blir till. Och han tycker att det är roligt att vara med och sätta några potatisar, och olika frön, och äta upp skörden. Vi brukar satsa på enkla grejer, som morötter, sallad, dill, ärter osv.

Längs kanterna och bakom äppelträden finns sammanlagt fem lådor till, för smultron och jordgubbar. De är till för att man skall kunna gå och plundra dem när andan faller på. Och de brukar bli noggrant genomsökta dagligen. Ibland slinker även halv mogna ner.... Och de är på ställen där plantorna får reva sig fritt, jag drar upp dem om de blir för yvigt runt lådorna.


Jag kommer att under denna säsong eliminera en del vinbärsbuskar till förmån för andra bär. Det finns ju så mycket mer än just vinbär. Plus att vinbärssaften inte vill slinka ner, utan enbart äppelsaften, så behövs inte dessa stora gamla bestånd, utan jag väntar på min nya hallonskörd (var lite ivrig och planterade sex stycken buskar...) och tror att hallon och äppelsaft kommer att gå bra åt!

Till morsdag önskar jag mig antingen ett plommonträd eller en choklad körsbärs buske. Jag är i valet och kvalet. Bu eller bä. Vet inte, vad skulle vara bättre?

Till och med trötta grodan boll, funderar på saken.
(Han är lite mossig och risig pga han har varit utomhus de senaste tio åren..)

Det blev så dystert och grått, så jag letade efter lite somrigare bilder! Och hittade den här från samma vy ungefär! Städat, grönt och spirande grönsaker på gång i lådorna. Nu kliar det ännu mer i fingrarna och  längtan till sommaren växer sig enorm!


Nu skall jag gå och leta efter flera trädgårdstidningar, så att jag har att sysselsätta mig med ikväll!


 

1 kommentar: