tisdag 18 mars 2014

Snart e de ju påsk!

Vaknade tidigt i morse av olika orsaker. En var att jag fick en idé i halvvaket tillstånd. De andra struntar vi i. Idén var påskpyssel paket i miniatyr. För det är ju påsk om en månad! Den sena påsken kan man ju utnyttja på många sätt, frossa läänge i gul färg, tulpaner, narcisser och andra goa blommor, äta påskgodis regelbundet, memma vännen har lååång säsong, testa pascha receptet ett antal gånger i provsmaknings syfte, samt pyssla och dekorera det ena och det andra!

(Men varför de flyttar runt på påskhelgen förblir ett mysterium för mig, inte flyttar de ju på julen och andra högtider? Men påsken är än tidig, än sen. Det är ju en kort helg, men den ger ju ett litet andrum i vardagen, om inte annat, så varför inte ha den i mars och bryta av oxveckorna lagom stund före första maj? Nå i år så får vi skölja ner de sista påskäggen med lite mjöd. Inte illa det heller.)

Nå, jag har gnuggat mina geniknölar idag och rotat i mina lådor, och fått ihop fem olika små paket med påsk dekorationer i handgjord keramik, och matchande band. Sen har jag även försökt fota inspirationsbilder med olika tema, Black & White Easter, Vintage Ester, Classic Easter, Easter at Grandma´s och Happy Easter. 


Smakprov på Black & White Easter i lite mjukare tappning.

 
Den svart-vita påsken är inte alls tokig, enligt mig. Den kan göras tuff och ruff, blanda med betong, stenar, metall, spretigare blommor och andra hårda material, eller småromantisk med spets, ljus och sötare blommor, murgröna, våreld i vitt eller dylikt. Påskgodis finns ju i de flesta färger, men salmiak, lakrits och vita ägg passar ju utmärkt i båda miljöerna.

Tänkte panta på de andra påskpaketen lite, det är ju en hel månad kvar! Men jag kommer att börja mata in dem i shoppen nu och då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar